Regulamin korzystania z toru dla samochodów zdalnie sterowanych
Regulamin zawodów Gdańskiej Ligii Rallycross
§1 Cel zawodów
- Niniejszy regulamin stanowi podstawę do organizowania i rozgrywania wyścigów modeli zdalnie sterowanych w skali 1:10 w sezonie 2024 zwanych dalej Gdańska Liga Rallycross.
- Zawody mają na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzców poszczególnych Rund w sezonie, wyłonienie i nagrodzenie zwycięzcy sezonu 2024, a ponadto popularyzację modelarstwa zdalnie sterowanego.
§2 Termin i miejsce zawodów
- Zawody organizowane są według kalendarza opublikowanego na stronach www.facebook.com/GLRXRC i www.glrxrc.pl.
W skład sezonu wchodzi sześć Rund. Każda z Rund rozgrywana jest w ciągu jednego dnia, a data i miejsce danej Rundy zostaną opublikowane każdorazowo. Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany dat poszczególnych Rund, a nawet ich odwołania o czym poinformuje stosownym komunikatem na wyżej wymienionych stronach.
§3 Uczestnictwo
- Zawodnik to osoba, która zgłosiła swój udział w zawodach na stronie www.glrxrc.pl, wypełniając odpowiedni formularz zgłoszenia, akceptując tym samym niniejszy Regulamin.
- Do udziału w zawodach zawodnik zgłasza jeden model (podwozie i karoseria). Dopuszcza się tylko naprawę uszkodzonych podzespołów podwozia lub ich wymianę na nowe.
- Przebieg zawodów może być rejestrowany przy użyciu urządzeń audio/wideo. Biorąc udział w Rundzie, Zawodnik wyraża zgodę na rejestrowanie, fotografowanie i publikację swojego wizerunku na stronach www.
- Wyniki publikowane są na stronach www. Zawierają one dane osobowe (wyłącznie imię i nazwisko) umożliwiające identyfikację zawodnika. Biorąc udział w Rundzie, Zawodnik wyraża zgodę na publikację jego imienia i nazwiska w celu publikowania wyników zawodów. Zawodnik ma prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz żądania zaprzestania przetwarzania swoich danych. Żądanie zaprzestania przetwarzania swoich danych osobowych jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w zawodach.
§4 Przebieg zawodów
- Na czas trwania zawodów powołani zostają:
- Sędzia Główny – odpowiedzialny za prawidłowy przebieg zawodów, nadzoruje pracę pozostałych sędziów, przyjmuje skargi i wnioski od zawodników, pełni również funkcję dyrektora zawodów.
- Sędzia Chronometrażu, który odpowiada za pomiar czasu,
- Sędzia Startowy, który nadzoruje procedurę startu oraz finiszu, do swojej dyspozycji posiada flagi informacyjne.
- Zawody składają się z czterech etapów rozgrywanych po kolei:
- Trening Wolny – trwa 10-15 minut. Zawodnicy mogą przejechać dowolną ilość okrążeń wzdłuż wyznaczonej trasy na torze. Jest to czas na sprawdzenie i ewentualnie dostrojenie modelu.
- Biegi Kwalifikacyjne – w każdym Biegu może startować od 3 do 5 zawodników. Biegi odbywają się z pomiarem czasu. Liczba okrążeń toru: 4, chyba że Organizator wskaże inaczej.
- Biegi Finałowe – odbywają się z pomiarem czasu. Zwycięzca Biegu niższego przechodzi do Finału wyższego, zajmując ostatnie pole startowe. Każdy Zawodnik musi wystartować w co najmniej trzech Biegach Kwalifikacyjnych, by zostać zakwalifikowanym do Biegów Finałowych. Liczba okrążeń toru: 6, chyba że Organizator wskaże inaczej.
- Przejazd modelu odbywa się po wyznaczonej trasie i ustalonej liczbie okrążeń w danym Biegu.
- Pojedyncze żółte światło z dodatkowym sygnałem dźwiękowym informuje o konieczności przygotowania się do startu, który nastąpi w przeciągu kilku sekund.
- Start następuje na polecenie sędziego chronometrażu – sygnalizacja światłem zielonym na bramce startowej. System pomiaru czasu jest automatyczny. Pomiar czasu zatrzymywany jest automatycznie po przejechaniu modelu przez bramkę mety. Po przekroczeniu linii mety modele zatrzymują się w kolejności jej przekroczenia. Model można zabrać na wyraźne polecenie Sędziego Głównego.
- Zawodnik podczas przekraczania linii mety powinien kierować swoim modelem w sposób opanowany i dokładny. Uderzenie w bramkę, przejechanie bokiem lub na dachu może poskutkować niepoprawnym zaliczeniem okrążenia przez system. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za źle naliczony czas okrążenia spowodowany niepoprawnym sposobem jazdy modelu Zawodnika.
- Sędzia Główny podczas odprawy, poinformuje Zawodników o umiejscowieniu na trasie Linii Bezpiecznego Startu.
- Po starcie, Zawodnicy zobowiązani są do przejechania odcinka do Linii Bezpiecznego Startu bezkolizyjnie tj. bez wpływu na tor jazdy przeciwników.
- W przypadku kolizji lub innego niedozwolonego zachowania do Linii Bezpiecznego Startu, Sędzia Startowy zobowiązany jest do przerwania Biegu i powtórzenia startu.
- Joker Lap – pełne okrążenie toru z dodatkowym odcinkiem trasy zmieniającym tor jazdy. Joker Lap przejeżdża się raz na wyścig, chyba że na Zawodnika została nałożona kara podwójnego przejazdu.
- Strefy Serwisowe odbywają się tylko w przerwach pomiędzy Biegami Kwalifikacyjnymi oraz przed Biegami Finałowymi. Biegi Finałowe odbywają się bez przerw serwisowych.
- Przed każdym z Biegów Zawodnik zobowiązany jest pobrać od Sędziego Chronometrażu transponder/nadajnik służący do pomiaru czasu i okrążeń.
- Od momentu otrzymania transpondera od Sędziego Chronometrażu, Zawodnik odpowiada za transponder. W przypadku uszkodzenia i/lub zniszczenia transpondera poza czasem trwania biegu (np. podczas serwisowania modelu, montażu/demontażu transpondera z modelu, w trakcie przygotowań do Biegu) Zawodnik zobowiązuje się do pokrycia kosztów zakupu nowego transpondera.
- Przed startem Biegu, zawodnik zobowiązany jest do potwierdzenia poprawności przypisanego do niego numeru identyfikacyjnego transpondera w systemie pomiaru czasu. W przypadku podania błędnego numeru identyfikacyjnego transpondera Sędziemu Chronometrażu, Zawodnik może nie zostać sklasyfikowany z powodu braku możliwości pomiaru czasu przejazdu.
- Po zakończonym Biegu, Zawodnik zobowiązany jest do zwrócenia transpondera Sędziemu Chronometrażu. Istnieje możliwość przekazania transpondera innemu Zawodnikowi, o czym Sędzia Chronometrażu powinien zostać od razu poinformowany.
- Serwis modeli dozwolony jest tylko i wyłącznie podczas trwania Strefy Serwisowej.
- Zasady serwisowania w trakcie wyścigu:
- Przed rozpoczęciem zawodów, Organizator wyznacza miejsce: na Park Zamknięty oraz oznacza w widoczny sposób miejsca Obowiązkowego Serwisowania.
- Zawodnik biorący udział w wyścigu po przekroczeniu linii mety niezwłocznie parkuje model w Parku Zamkniętym i udaje się na jedno z miejsc Obowiązkowego Serwisowania według zasady “prawej ręki” w pierwszej kolejności zabezpieczając miejsca po prawej stronie od Podestu Startowego. Zawodnik serwisujący dany wyścig może opuścić swoje miejsce Obowiązkowego Serwisowania i wyjechać modelem z Parku Zamkniętego dopiero po zakończeniu wyścigu.
- Z Obowiązkowego Serwisowania zwolniony jest tylko i wyłącznie zawodnik korzystający z tzw. Super Rally (w przypadku awarii uniemożliwiającej ukończenie biegu). Niezastosowanie się do tej zasady skutkować będzie nałożeniem 15 sekundowej kary dodanej do czasu najbliższego wyścigu Zawodnika.
- Sędzia Główny nie ma obowiązku przypominać zawodnikom o zajęciu miejsc Obowiązkowego Serwisowania oraz odstawiania modeli do Parku Zamkniętego. Sędzia Główny może skorzystać raz w trakcie zawodów z tzw. upomnienia zawodnika nie stosującego się do powyższego zapisu regulaminu.
- Jeżeli start do następnego wyścigu będzie opóźniony, to Sędzia Główny może zwolnić zawodników serwisujących z zajęcia miejsc Obowiązkowego Serwisowania do momentu startu wspomnianego wyścigu.
- Organizator może zrezygnować z wyznaczenia Parku Zamkniętego na danej rundzie bez podania przyczyny. O fakcie tym Zawodnicy zostaną powiadomieni na odprawie przed zawodami
§5 Przepisy techniczne
- Model, który został zgłoszony do udziału w zawodach musi spełniać wymagania techniczne:
- silnik: dowolny silnik elektryczny klasy 540 lub 360,
- zasilanie: dowolny typ akumulatora modelarskiego,
- napęd: 4WD lub 2WD,
- szerokość: 165 – 200mm,
- rozstaw osi: 200 – 267mm,
- rozmiar kół: szerokość do 32mm, średnica do 75mm (średnicę opon mierzy się bez kolców). Koła nie mogą wystawać poza obrys karoserii. Opony kół muszą być wykonane z gumy o dowolnej miękkości.
- Nie zezwala się na stosowanie jakichkolwiek urządzeń elektronicznych wspomagających jazdę: systemów kontroli trakcji, żyroskopów itp. Dotyczy wszystkich klas.
- Zawodnicy zobowiązani są do umieszczenia na karoserii modelu:
- naklejek identyfikacyjnych oraz materiałów marketingowych Organizatora,
- numer startowy przypisany do Zawodnika na cały sezon, umieszczony na obu tylnych bocznych szybach – naklejki dostarcza Organizator.
§6 Klasyfikacja
- W sezonie 2024 Zawodnicy Startują w jednej klasie.
- Klasę tworzą co najmniej 4 modele zgodne z wymaganiami klasy.
- W przypadku stawienia się mniejszej, niż wymagana, ilości zawodników w danej klasie podczas Rundy, Organizator zastrzega sobie możliwość zrezygnowania z dekoracji podium.
- Klasyfikacja Zawodników w Biegach Kwalifikacyjnych:
- Kolejność startowa w Biegach Kwalifikacyjnych ustalana jest na podstawie czasów uzyskanych w poprzednich Biegach w kolejności od najkrótszego do najdłuższego czasu przejazdu Biegu:
- Pierwszy Bieg Kwalifikacyjny – wg. klasyfikacji generalnej poprzedniej rundy,
- Drugi i każdy kolejny Bieg Kwalifikacyjny – wg. czasów z poprzedniego Biegu Kwalifikacyjnego.
- Kolejność startowa w Biegach Kwalifikacyjnych ustalana jest na podstawie czasów uzyskanych w poprzednich Biegach w kolejności od najkrótszego do najdłuższego czasu przejazdu Biegu:
- Klasyfikacja Zawodników w Biegach Finałowych:
- Pierwszy Finał składa się z zawodników, którzy podczas Biegów kwalifikacyjnych uzyskali najmniejszą liczbę punktów. Zawodnik z największą liczbą punktów w tej grupie startuje z pola nr 1 itd.
- Kolejne Finały odbędą się tylko w przypadku, gdy po Biegach Kwalifikacyjnych pozostanie w rywalizacji więcej niż czterech zawodników. Biegi Finałowe odbywają się w kolejności od ostatniego miejsca. Zwycięzca Biegu przechodzi na czwarte pole startowe w kolejnym Biegu Finałowym.
- O miejscu zawodnika w klasyfikacji końcowej Rundy decyduje kolejność przejechania linii mety w Biegach Finałowych.
- Zawodnik, który nie ukończy Biegu Finałowego (DNF) zostanie umieszczony za wszystkimi zawodnikami sklasyfikowanymi w danym Biegu i otrzyma punkty zgodnie z ustalonymi pozycjami.
- Po serii Biegów Kwalifikacyjnych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych szesnastu zawodników (na podstawie uzyskanych sumarycznych czasów przejazdów ze wszystkich Biegów Kwalifikacyjnych). Punkty przydzielane są po przejechaniu min. 3 Biegów kwalifikacyjnych.
miejsce |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
punkty |
16 |
15 |
14 |
13 |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
- Po serii Biegów Finałowych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych sześciu zawodników.
miejsce |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
punkty |
8 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
- Dodatkowo po zakończonej rundzie doliczane są 2 punkty dla zawodnika, który ustalił Rekord Toru – uzyskał najlepszy czas podczas 4 okrążeń w dowolnym Biegu Kwalifikacyjnym.
- O zajętym miejscu w sezonie 2024 decyduje suma punktów ze wszystkich Rund rozegranych w ramach zawodów.
- Zawodnik, który wystartuje we wszystkich Rundach sezonu otrzyma dodatkowych 5 punktów do klasyfikacji końcowej sezonu.
- Na koniec sezonu, Zawodnikowi nie zostanie odliczona najsłabsza Runda sezonu.
§7 Nagrody
- Klasyfikacja Rundy:
- Za miejsca od 1. do 3. Zawodnicy otrzymają stautetki.
- Klasyfikacja na koniec sezonu 2024:
- Za miejsca od 1. do 3. Zawodnicy otrzymają statuetki.
§8 Zgłoszenia
- Zawodnik dokonuje zgłoszenia na zawody za pośrednictwem strony www.glrxrc.pl wypełniając formularz zgłoszeniowy w zakładce Zapisy.
- Aby zapisać się na zawody należy podać swoje imię i nazwisko, adres e-mail i markę modelu, a także dokonać wpłaty wpisowego + ewentualny wynajem pchełki na stronie: https://zrzutka.pl/278xt3
- Jeżeli zawodnik nie posiada swojego transpondera, należy zaznaczyć „Chcę wynająć pchełkę”.
- Po kliknięciu „Zapoznałem się z regulaminem” należy kliknąć „Wyślij”
- Gdańska Liga Rallycross przechowuje i wykorzystuje ww. dane w celu zorganizowania zawodów i innych działań z tym związanych. Dane kontaktowe są obowiązkowe w przypadku konieczności kontaktu z Zawodnikami w celu poinformowania o zmianach dot. przebiegu, rozpoczęcia i/lub ewentualnego odwołania Rundy. Organizator zobowiązuje się nie wykorzystywać ich do innych niż wymienione w tym dokumencie celów. Rejestrując się na stronie www.glrxrc.pl Zawodnik zgadza się na przetwarzanie podawanych przez niego danych w celach wyżej wymienionych.
§9 Koszty uczestnictwa
- Wpłata wpisowego jest wymogiem koniecznym w celu wzięcia udziału w danej Rundzie. Wpisowe pokrywa w całości koszty przygotowania zawodów oraz utrzymania toru.
- Sędzia Główny dokonuje przyjęcia wpisowego. Przysługuje mu również prawo do przeprowadzenia Badania Kontrolnego.
- Wysokość wpisowego na każdą Rundę wynosi 30,00 PLN – sposób wpłaty odbywa się za pośrednictwem zrzutki: https://zrzutka.pl/278xt3
- Wysokość wypożyczenia transpondera na każdą Rundę wynosi 15,00 PLN – sposób wpłaty odbywa się za pośrednictwem zrzutki: https://zrzutka.pl/278xt3
§10 Kary, upomnienia, odstępstwa
- System Super Rally.
- Zawodnik może skorzystać z Super Rally, gdy nie stawi się o wyznaczonym czasie na starcie i/lub jego model ulegnie awarii nie pozwalając na ukończenie Biegu.
- Skorzystanie z Super Rally nakłada na zawodnika 200% czasu najlepszego zawodnika. Wydanie zgody na przyznanie Super Rally należy do Sędziego Głównego.
- Przed kolejnym startem model należy przedstawić Sędziemu Głównemu do kontroli.
- Zawodnik może skorzystać z Super Rally maksymalnie trzy razy w trakcie zawodów.
- Przedłużenie czasu trwania Strefy Serwisowej.
- Gdy model Zawodnika ulegnie poważniejszemu uszkodzeniu i czas naprawy przekracza ustalony czas trwania Strefy Serwisowej, Sędzia Główny może przedłużyć czas trwania Strefy Serwisowej o 5 minut na wyraźną prośbę Zawodnika.
- Zawodnik może wnioskować o przedłużenie trwania Strefy Serwisowej jeden raz w czasie trwania Strefy Serwisowej.
- Zawodnik, który nie jest w stanie przygotować modelu zdolnego do wzięcia udziału w Biegu w wyznaczonym czasie, zmuszony jest skorzystać z systemu Super Rally, aby nie opóźniać startu Biegu szanując czas pozostałych Zawodników.
- Kary czasowe:
- Pominięcie Joker Lapa podczas biegu – 45 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Dwukrotne złamanie zasady bezkolizyjnego startu w jednym Biegu – dwa pełne okrążenia toru wraz z Joker Lapem.
- Falstart (przecięcie linii startu przed sygnałem do startu) – dwa pełne okrążenia toru wraz z Joker Lapem.
- Wytrącenie innego zawodnika poza tor w trakcie walki 1 na 1 bez udziału innych modeli – 15 sekund doliczone do czasu przejazdu. Kara nie zostanie nałożona jeżeli winowajca odda pozycję poszkodowanemu po powrocie na tor.
- Ścięcie zakrętu w przypadku gdy wyszło to na korzyść Zawodnika – 10 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Unikanie obowiązku serwisowania – Super Rally w najbliższym Biegu.
- Nagminne łamanie Regulaminu – dyskwalifikacja.
§11 Pozostałe
- Udział w zawodach jest całkowicie dobrowolny, a Zawodnik jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
- Zawodnik zgłaszając się na zawody przyjmuje do wiadomości, iż startuje w zawodach na własną odpowiedzialność i zrzeka się wszelkich praw do odszkodowań za straty wynikłe podczas zawodów. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe podczas trwania zawodów.
- W szczególnych przypadkach organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu.
- Wszelkie zmiany i informacje związane z zawodami będą zamieszczane na stronach internetowych: www.facebook.com/GLRXRC i www.glrxrc.pl.