Poradnik

NA CZYM POLEGA RALLYCROSS

Rallycross Modeli Zdalnie sterowanych jest rodzajem wyścigów typu Rally przeniesionych na tor gdzie jednocześnie ściga się kilka modeli. Charakteryzuje się krótkimi dystansami co sprawia, że są bardzo intensywne, wymagające dużej precyzji i refleksu.

TOR

Zawody Gdańskiej lidze Rallycross organizujemy na torze zlokalizowanym na terenie Gdańskiego Auto-Moto Klubu – GAMK posiada nawierzchnię głównie piaszczystą z kawałkiem betonowej (ok. 5 metrów).

Projekt toru był tak zaplanowany by dawał możliwość ustalania co rundę innej trasy co sprawia, że każda runda różni się od poprzedniej.

ZAWODY

Podczas pierwszego startu zawodnika rozdawane są naklejki z numerem startowym oraz urządzenie służące do pomiaru czasu, które montuje się w modelu na czas zawodów.

Każde zawody zaczynają się od krótkiego treningu (10-15 minut), gdzie można dokonać ostatnich zmian w ustawieniach. Następnie rozpoczynają się kwalifikacje – w zależności od przebiegu zawodów, jest ich około 10-12.

Na podstawie wyników w kwalifikacjach ustalane są biegi finałowe, które rozpoczynają się od zawodników z najsłabszymi czasami. Zwycięzca danego biegu finałowego przechodzi do finału wyżej jako tzw. „lucky loser”, także mimo niepowodzenia w trakcie kwalifikacji, można nawet wygrać Główny Finał.

MODEL

W celu wzięcia udziału w zawodach należy przygotować model Rally w skali 1:10. Najczęściej spotykane podwozia to Tamiya XV-01, Tamiya XV-02, LC Racing PTG2, MST XXX Rally. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji, skontaktuj się z nami za pośrednictwem FB – doradzimy, podpowiemy i podzielimy się własnym doświadczeniem.

ELEKTRONIKA

Regulator obrotów (ESC) – warto wybrać taki, który działa na kablu sensorowym z prądem ciągłym najlepiej 120A lub wyższym – poprawi to płynność jazdy i skróci czas reakcji. Jednym z najpopularniejszych jest Hobbywing QuicRun 10BL120A.

Serwo – jest jednym z ważniejszych elementów elektroniki, na którym nie należy oszczędzać. Warto wybrać możliwie najszybsze (0,06s – 0,08s) – jazda będzie bardziej dynamiczna przy zmieniającej się sytuacji na torze.

Aparatura – to element, na którym możemy bardzo dużo zyskać. Musi być wystarczająco szybka, by w pełni wykorzystać możliwości serwa – jedno bez drugiego nie ma sensu.

Najpopularniejsze modele to Sanwa: MT-5, MT-44, M17 lub FlySky Noble NB4.

Silnik nie jest elementem, który znacząco wpływa na wyniki, dzięki czemu możemy tu troszkę oszczędzić. Najlepiej żeby był bezszczotkowy, sensorowy, klasa 540, z ilością zwojów 13,5T lub 17,5T.

Bateria – tu jest bardzo dużo zależności, natomiast wybór również nie wpływa znacząco na efekty. Najlepiej zastosować pakiet 2s, który pozwoli opanować model na torze (zbyt duża moc sprawi, że częściej będzie się poza torem niż na nim). Pojemność i rodzaj baterii to już kwestia upodobania, natomiast wielkość zależy od rodzaju podwozia i ile mamy w nim miejsca.

Elektronika w modelu to dość drogie elementy, które potrafią kosztować więcej niż sam model.

Na początek nie zaszkodzi spróbować budżetowej opcji, zwykła aparatura, silnik szczotkowy do tego regulator i serwo wedle upodobania. Jeżeli stwierdzisz, że to jest to co ci się podoba, to wtedy można rozpocząć poważne zbrojenie 🙂

Najlepiej przyjść na trening, bądź zawody Gdańskiej Ligii Rallycross i zobaczyć jak to wygląda z bliska.

Nie jesteśmy zawodowcami tylko zwykłymi ludźmi z pasją i chętnie będziemy nią zarażać innych.

Więcej dokładnych informacji znajdziesz w Regulaminie.