Carten T410 Rally – Opis modelu

Carten T410 Rally to stosunkowo nowa platforma – model wypuszczono na rynek, na początku 2023 roku.

Model oferuje dobrze przemyślaną konstrukcję, bardzo dobrą jakość fabrycznych komponentów oraz łatwość w montażu. Te aspekty czynią go świetnym wyborem, w szczególności dla osób rozpoczynających przygodę z RC rallycross.

 

Kolejnym atutem modelu jest jego cena. W kwocie około 800,00 PLN, zawarty jest naprawdę solidny zestaw części: metalowe zębatki (z wyjątkiem zębatki odbiorczej), stalowe półosie, aluminiowe amortyzatory, karbonowe elementy (w tym wieżyczki amortyzatorów), aluminiowe c-huby czy aluminiowa płyta z przodu i z tyłu.

Ponadto w zestawie znajdziemy oleje do dyferencjałów (5000 CST) i amortyzatorów (400 CST) i sklejone opony w stylu Pirelli, więc przy tej cenie, to już świetna baza prosto z pudełka.

 

 

Konstrukcja Cartena jest bardzo podobna jak w modelach buggy, co bardzo ułatwia serwisowanie – dostęp do dyferencjałów jest bardzo łatwy i można bardzo szybko i sprawnie wymienić w nich olej.

 

Modyfikacje:

  • Już w fabrycznej konfiguracji model nie wymaga zbyt wielu modyfikacji. Jedną z najważniejszych modyfikacji, jest zakupienie aluminiowych mocowań wahaczy (3x NBA314 + 1x NBA315 lub mocowanie z dowolnym kątem, dobranym według własnych preferencji). Tutaj też bardzo przydatna jest instrukcja, która jest bardzo przejrzysta i w każdym kroku opisuje, które części można dokupić lepszej jakości, co bardzo ułatwia sprawę w przypadku chęci modyfikacji modelu.
  • Dodatkowo model warto wyposażyć w aluminiowe dźwignie skrętu (NHA453) dla jeszcze większej precyzji sterowania, ponieważ fabryczne plastikowe potrafią się wyginać.
  • Zdecydowanym minusem jest servo saver, który potrafi się blokować więc najlepiej od razu go wymienić np. na Xray 372503 lub Team Corally.

 

Carten T410Rally ma taki sam rozstaw osi jak np. Tamiya TT-02 lub XV-01 (257~260mm), co umożliwia stosowanie kompatybilnych karoserii. Słupki tylne są w tych samych miejscach, ale przednie są przesunięte bliżej przodu podwozia, co warto uwzględnić przy dopasowywaniu nadwozia.

 

Wyważenie modelu jest przeciętne i wymaga modyfikacji.

Poniższe grafiki pokazują wagę modelu z umiejscowioną baterią typu short w różnych miejscach na tacce:

Bateria z przodu:

Bateria po środku:

Bateria z tyłu:

Jak widać, waga po bokach jest niemal idealna, ale najważniejsze parametry, czyli przekątne RF+LR i LF+RR, mają już całkiem sporą rozbieżność: 7-8%.

Dodając ołowiane obciążenia i montując aluminiową górną płytę* z serwem, można uzyskać już bardziej przyzwoity wynik:

*o modyfikacji z górną płytą wspominamy w poradach poniżej.

 

Porady:

  • Model w zestawie posiada leksanową pokrywę podwozia, która nie do końca jest szczelna. Piasek i kamienie dostają się do środka i pozostają zarówno z przodu jak i z tyłu. Rozwiązaniem może być nawiercenie kilku/kilkunastu otworów w płycie podwozia, żeby to co wpadło, zaraz wypadło.
  • Pokrywa zębatek atak/odbiór również nie jest szczelna i dostający się tam brud potrafi bardzo szybko zniszczyć te elementy. Stosując podobną technikę jak w przypadku dziur w podwoziu, można zrobić również otwory w plastikowej obudowie zębatek, a także dziurę w aluminiowej płycie z tyłu, aby ułatwić wydostanie się piachu i kamyczków,
  • Skręt w modelu jest przyzwoity, ale można go jeszcze bardziej powiększyć szlifując zwrotnice, tak aby głębiej wchodziły w c-huby lub wersja bardziej ekstremalna – zamontowanie górnej płyty, która posiada serwo do góry nogami, tak jak w zmodyfikowanym modelu Tamiya XV-01 lub XV-02 (P.S. płyta nie jest dostępna w sprzedaży, a poniższa modyfikacja to inwencja własna jednego z zawodników GLRX).

Obydwie powyższe metody ingerują w fabryczną geometrię modelu, co może skutkować powstaniem nowych problemów, jak chociażby pękanie zwrotnic, więc należałoby zachować umiar w modyfikacjach.

 

Plusy:

+ cena,

+ bardzo dobrej jakości części,

+ bogato wyposażona wersja podstawowa,

+ łatwy dostęp do dyferencjałów i innych części związanych z napędem, co znacznie ułatwia serwisowanie.

Minusy:

– plastikowe mocowania wahaczy potrafią pękać przy uderzeniach,

– fabryczny serwo saver potrafi się blokować,

– każdy dyferencjał posiada tylko dwie zębatki stożkowe, zamiast standardowych czterech,

– plastikowa obudowa ataku i odbioru jest mało szczelna.


Carten T410 Rally to idealny model dla osób, które chcą rozpocząć udział w zawodach rallycross. Model prosto z pudełka nie potrzebuje zbyt wielu kosztownych modyfikacji, a stosunek jakość/cena jest tutaj bezkonkurencyjny w porównaniu do większości modeli na rynku. Model posiada też rozsądny wybór części zamiennych oraz tuningowych, co pozwala na dostosowanie go do własnych potrzeb. Dobrze zaprojektowane zawieszenie, wytrzymałe półosie oraz możliwość łatwego serwisowania sprawiają, że jest to solidna propozycja w swojej kategorii cenowej.