Regulamin wyścigów modeli RC 2023
§1 Cel zawodów
- Niniejszy regulamin stanowi podstawę do organizowania i rozgrywania wyścigów modeli zdalnie sterowanych w skali 1:10 w sezonie 2023 zwanych dalej Gdańską Ligą Rallycross.
- Zawody mają na celu wyłonienie i nagrodzenie zwycięzców poszczególnych Rund w sezonie, wyłonienie i nagrodzenie mistrza sezonu 2023, a ponadto popularyzację modelarstwa zdalnie sterowanego
§2 Termin i miejsce zawodów
Zawody organizowane są według
kalendarza opublikowanego na stronach www.GLRXRC.pl.
W skład sezonu wchodzą pojedyncze Rundy. Każda z Rund rozgrywana jest w
ciągu jednego dnia, a data i miejsce danej Rundy zostaną opublikowane
każdorazowo. Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany dat
poszczególnych Rund, a nawet ich odwołania o czym poinformuje stosownym
komunikatem na stronach www.
§3 Uczestnictwo
- Do udziału w zawodach zawodnik
zgłasza jeden model do wybranej klasy (podwozie i karoseria). Dopuszcza się
tylko naprawę uszkodzonych podzespołów podwozia lub ich wymianę na nowe.
- Przebieg zawodów może być rejestrowany przy użyciu urządzeń audio/wideo. Biorąc udział w Rundzie Zawodnik wyraża zgodę na rejestrowanie, fotografowanie i publikację swojego wizerunku na stronach www zmagań.
- Wyniki publikowane są na stronach www. Zawierają one dane osobowe (wyłącznie imię i nazwisko) umożliwiające identyfikację zawodnika. Biorąc udział w Rundzie Zawodnik wyraża zgodę na publikację jego imienia i nazwiska w celu publikowania wyników zawodów. Zawodnik ma prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz żądania zaprzestania przetwarzania swoich danych. Żądanie zaprzestania przetwarzania swoich danych osobowych jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w zawodach.
§4 Przebieg zawodów
1. Zawody składają się z czterech
etapów rozgrywanych po kolei:
- Trening Wolny – trwa 10 min (łącznie). Zawodnicy mogą przejechać dowolną ilość okrążeń wzdłuż wyznaczonej trasy na torze. Jest to czas na sprawdzenie i ewentualnie dostrojenie modelu.
- Biegi Kwalifikacyjne – w każdym Biegu może startować od 3 do 5 zawodników. Biegi odbywają się z pomiarem czasu. Liczba okrążeń toru: 4, chyba że Organizator wskaże inaczej.
- Biegi Finałowe – odbywają się z pomiarem czasu. Zwycięzca Biegu niższego przechodzi do Finału wyższego, zajmując ostatnie pole startowe. Każdy kierowca musi wystartować w co najmniej trzech Biegach kwalifikacyjnych, by zostać zakwalifikowanym do Biegów finałowych. Liczba okrążeń toru: 6, chyba że Organizator wskaże inaczej.
3. Przejazd modelu odbywa się po
wyznaczonej trasie i ustaloną liczbę okrążeń w danym Biegu.
4. Start następuje na polecenie
sędziego chronometrażu – sygnalizacja światłem zielonym na bramce
startowej.
5. Zawodnik podczas przekraczania
linii mety powinien kierować swoim modelem w sposób opanowany i dokładny.
Uderzenie w bramkę, objechanie bramki lub przejazd przez bramkę na dachu może poskutkować
niepoprawnym zaliczeniem okrążenia przez system. Organizator nie ponosi
odpowiedzialności za źle naliczony czas okrążenia spowodowany niepoprawnym
sposobem jazdy modelu Zawodnika.
7. Joker Lap - pełne okrążenie
toru z dodatkowym odcinkiem trasy zmieniającym tor jazdy. Joker Lap
przejeżdża się raz na wyścig, chyba że na Zawodnika została nałożona kara
podwójnego przejazdu.
8. Przed każdym z Biegów Zawodnik
zobowiązany jest pobrać od Sędziego Chronometrażu transponder/nadajnik
służący do pomiaru czasu i okrążeń.
Od momentu otrzymania
transpondera od Sędziego Chronometrażu, Zawodnik odpowiada za
transponder. W przypadku uszkodzenia i/lub zniszczenia transpondera poza
czasem trwania biegu (np. podczas serwisowania modelu, montażu/demontażu
transpondera z modelu, w trakcie przygotowań do Biegu) Zawodnik
zobowiązuje się do pokrycia kosztów zakupu nowego transpondera.
Przed startem Biegu zawodnik
zobowiązany jest do potwierdzenia poprawności przypisanego do niego
numeru identyfikacyjnego transpondera w systemie pomiaru czasu.
§5 Przepisy techniczne
Model, który został zgłoszony
do udziału w zawodach musi spełniać wymagania techniczne:
- silnik: dowolny silnik
elektryczny klasy 540 lub 360,
- zasilanie: dowolny typ
akumulatora modelarskiego,
- napęd: 4WD lub 2WD,
szerokość: 165 - 200mm,
- rozstaw osi: 200 - 267mm
- rozmiar kół: szerokość do 28mm,
średnica do 75mm (średnicę opon mierzy się bez kolców). Koła nie mogą
wystawać poza obrys karoserii. Opony kół muszą być wykonane z gumy o
dowolnej miękkości.
Nie zezwala się na stosowanie
jakichkolwiek urządzeń elektronicznych wspomagających jazdę: systemów
kontroli trakcji, żyroskopów itp. Dotyczy wszystkich klas.
Zawodnicy zobowiązani są do
umieszczenia na karoserii modelu:
naklejek identyfikacyjnych
oraz materiałów marketingowych Organizatora,
imię, nazwisko lub nick
Zawodnika wraz z flagą narodową umieszczone na obu tylnych bocznych
szybach – we własnym zakresie,
numer startowy przypisany do
Zawodnika na cały sezon, umieszczony na obu tylnych bocznych szybach –
naklejki dostarcza Organizator.
§6 Klasyfikacja
W sezonie 2023 Zawodnicy Startują
w jednej klasie: „RX A”
Klasę tworzą co najmniej 4 modele
zgodne z wymaganiami klasy.
W przypadku stawienia się
mniejszej, niż wymagana, ilości zawodników w danej klasie podczas Rundy
Organizator zastrzega sobie możliwość zrezygnowania z dekoracji podium.
Klasyfikacja Zawodników w
Biegach Kwalifikacyjnych:
Kolejność startowa w
Biegach Kwalifikacyjnych ustalana jest na podstawie czasów uzyskanych w
poprzednich Biegach w kolejności od najkrótszego do najdłuższego czasu
przejazdu Biegu:
Pierwszy
Bieg Kwalifikacyjny – wg. klasyfikacji generalnej poprzedniej
rundy,
Drugi
i każdy kolejny Bieg Kwalifikacyjny – wg. czasów z poprzedniego Biegu
Kwalifikacyjnego.
Klasyfikacja Zawodników w
Biegach Finałowych:
Pierwszy Finał składa się z
zawodników, którzy podczas Biegów kwalifikacyjnych uzyskali najmniejszą
liczbę punktów. Zawodnik z największą liczbą punktów w tej grupie
startuje z pola nr 1 itd.
Kolejne Finały odbędą się
tylko w przypadku, gdy po Biegach Kwalifikacyjnych pozostanie w
rywalizacji więcej niż czterech zawodników. Biegi Finałowe odbywają się w
kolejności od ostatniego miejsca. Zwycięzca Biegu przechodzi na czwarte
pole startowe w kolejnym Biegu finałowym.
O miejscu zawodnika w
klasyfikacji końcowej Rundy decyduje kolejność przejechania linii mety w
Biegach Finałowych.
Zawodnik, który nie ukończy
(DNF) biegu finałowego zostanie umieszczony za wszystkimi zawodnikami
sklasyfikowanymi w danym biegu i otrzyma punkty zgodnie z tak ustalonymi
pozycjami.
Po serii Biegów
Kwalifikacyjnych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych
szesnastu zawodników (na podstawie uzyskanych sumarycznych czasów
przejazdów ze wszystkich Biegów Kwalifikacyjnych). Punkty przydzielane są
po przejechaniu min. 3 Biegów kwalifikacyjnych.
Po serii Biegów
Kwalifikacyjnych przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych
szesnastu zawodników (na podstawie uzyskanych sumarycznych czasów
przejazdów ze wszystkich Biegów Kwalifikacyjnych). Punkty przydzielane są
po przejechaniu min. 3 Biegów kwalifikacyjnych.
pkt. – 16. 15. 14. 13. 12. 11. 10. 9. 8. 7. 6. 5. 4. 3. 2. 1.
Po serii Biegów Finałowych
przyznawane zostają punkty. Zdobywa je pierwszych sześciu zawodników.
pkt. – 8. 5. 4. 3. 2. 1.
Dodatkowo po zakończonej
rundzie doliczane są 2 punkty dla zawodnika, który ustalił Rekord Toru –
uzyskał najlepszy czas podczas 4 okrążeń w dowolnym Biegu Kwalifikacyjnym.
O zajętym miejscu w sezonie 2023
w klasie decyduje suma punktów ze wszystkich Rund rozegranych w ramach zawodów.
Zawodnik, który wystartuje we
wszystkich Rundach sezonu otrzyma dodatkowych 5 punktów do klasyfikacji
końcowej sezonu.
§7 Nagrody
- Klasyfikacja Rundy: Za miejsca od 1. do 3. w klasie RXA Zawodnicy otrzymają statuetki.
- Klasyfikacja na koniec sezonu 2023: Za miejsca od 1. do 3. w klasie RXA Zawodnicy otrzymają statuetki.
§8 Koszty uczestnictwa
- Wpłata wpisowego jest wymogiem
koniecznym w celu wzięcia udziału w danej rundzie.
- Wpisowe pokrywa w całości koszty przygotowania zawodów oraz utrzymania toru.
- Sędzia Główny dokonuje przyjęcia wpisowego. Przysługuje mu również prawo do przeprowadzenia Badania Kontrolnego.
- Wysokość wpisowego i sposób wpłaty odbywa się podczas trwania zapisów do wyścigów, do godziny przed rozpoczęciem Rundy.
§9 Kary, upomnienia, odstępstwa
1. System Super Rally.
- Zawodnik może skorzystać z
Super Rally, gdy nie stawi się o wyznaczonym czasie na starcie i/lub jego
model ulegnie awarii nie pozwalając na ukończenie Biegu.
- Skorzystanie z Super Rally
nakłada na zawodnika 200% czasu najlepszego zawodnika w klasie. Wydanie
zgody na przyznanie Super Rally należy do Sędziego Głównego.
- Przed kolejnym startem model należy przedstawić Sędziemu Głównemu do kontroli.
- Zawodnik może skorzystać z
Super Rally maksymalnie dwa razy w trakcie zawodów.
- Gdy model Zawodnika ulegnie poważniejszemu uszkodzeniu i czas naprawy przekracza ustalony czas trwania Strefy Serwisowej, Sędzia Główny może przedłużyć czas trwania Strefy Serwisowej o 5 minut na wyraźną prośbę Zawodnika.
- Zawodnik może wnioskować o
przedłużenie trwania Strefy Serwisowej jeden raz w czasie trwania Strefy
Serwisowej.
- Zawodnik, który nie jest w stanie przygotować modelu zdolnego do wzięcia udziału w Biegu w wyznaczonym czasie, zmuszony jest skorzystać z systemu Super Rally, aby nie opóźniać startu Biegu szanując czas pozostałych Zawodników.
3. Kary czasowe:
- Pominięcie Joker Lapa podczas biegu – 45 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Dwukrotne złamanie zasady bezkolizyjnego startu w jednym Biegu – dodatkowy Joker Lap w trakcie biegu.
- Falstart (przecięcie linii startu przed sygnałem do startu) – dodatkowy Joker w trakcie biegu.
- Wytrącenie innego zawodnika poza tor w trakcie walki 1 na 1 bez udziału innych modeli – 15 sekund doliczone do czasu przejazdu. Kara nie zostanie nałożona jeżeli winowajca odda pozycję poszkodowanemu po powrocie na tor.
- Ścięcie zakrętu w przypadku gdy wyszło to na korzyść Zawodnika – 10 sekund doliczone do czasu Zawodnika w danym Biegu.
- Unikanie obowiązku serwisowania – Super Rally w najbliższym Biegu.
- Nagminne łamanie Regulaminu –
dyskwalifikacja.
§10 Sprawy różne
- Udział w zawodach jest całkowicie dobrowolny, a zawodnik jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
- Zawodnik zgłaszając się na zawody przyjmuje do wiadomości, iż startuje w zawodach na własną odpowiedzialność i zrzeka się wszelkich praw do odszkodowań za straty wynikłe podczas zawodów.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe podczas trwania zawodów.
- W szczególnych przypadkach organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu. Wszelkie zmiany i informacje związane z zawodami będą zamieszczane na stronie internetowej www.GLRXRC.pl
Ostatnia
aktualizacja: 14.03.2023